BLOG

(Ver)huis adviezen

door huisverbouwenadvies.nl 25 mei, 2023
Verbouwen of verkopen wat is wijsheid
door nathalieminkman 14 mrt., 2023
Uitpluizen en offertes een mailbox vol
door nathalieminkman 15 nov., 2022
Hulp bij verbouwen te duur?
door Nathalie Minkman 07 nov., 2022
Nieuwe kozijnen
door nathalie minkman 28 feb., 2022
Door de bomen van verbouwen het bos blijven zien
door Nathalie Minkman 23 nov., 2020
Na de start van mijn huis verkopen en aankoopadvies kwamen de verzoeken al snel binnen. Zo kon ik recent een mooie nieuw aangekochte tussenwoning in Gelderland bewonderen. Gaf ik advies bij de vraag, ‘is het handig om zo snel alweer te verkopen?’ waarbij dit gezin inmiddels alweer heerlijk woont in een huis die net even meer ruimte biedt. Zoek ik momenteel actief voor diverse mensen naar de leukste woning. Mijn nieuwe dienst, waarbij het onderscheidend vermogen ligt op het landelijk helpen. Het is even puzzelen voor makelaars met wie ik tijdens een traject spreek. ‘wat is nu precies de bedoeling?’ Terwijl ik stiekem in de lach schiet leg ik uit. Het is nieuw. Ik ontzorg, bemiddel en help mijn klanten tijdens het hele traject van aan- en verkoop. Het grote verschil tussen jou en mij, jij werkt lokaal en ik landelijk. Ik adviseer bij verkoop, maar verkoop niet. Met een beetje mazzel doe jij dat voor mijn klant. Deze mensen kopen uiteindelijk niet in jouw stad. Verkopen dan weer wel. Veel mensen zoeken een woning buiten hun stad. Om de meest uiteenlopende redenen; Wisseling van werk, prijstechnisch interessanter dan de huidige plaats, een rustigere leefomgeving voor de kinderen, dichterbij de kinderen, toe aan meer ruimte voor hetzelfde geld en ga zo maar door. Het zoekgebied kan hierdoor nogal breed zijn. En daar zit nu juist de crux. Stel, makelaar. Jij krijgt een aankoopvraag van iemand die zoekt in de hele provincie Gelderland en Overijssel. Waar begin je? Van Apeldoorn tot Arnhem, van Zwolle tot Deventer. ‘Tja,...die opdrachten neem ik niet aan’, zegt de makelaar. Precies. En waar begin je dan als consument? Zeker in deze huidige markt. En ik werk landelijk en haal hier juist mijn plezier uit. De brede zoektocht, eerst door een trechter en dan actief zoeken. Dit zoeken doe ik dus landelijk. Gewoon omdat het superleuk is. Nederland is te mooi om altijd binnen één plaats te blijven werken. En als ik er toch ben, help ik mee naar het vinden van de beste makelaar voor verkoop. Natuurlijk realiseer ik mij mijn soms kritische vragen. De allereerste selectie doe ik als een Sherlock Holmes online en telefonisch. Ik bezoek websites, lees teksten, missies en dienstverlening en nodig namens mijn klant uiteindelijk drie makelaars uit. Samen gaan we het gesprek in en als de klik bij de klant klopt, heb jij een nieuw huis in je portefeuille. Tijdens het verkooptraject trek ik mij terug. Ik blijf wel op de achtergrond om de aankoop, (vaak buiten jouw regio) want daar maak ik mij weer sterk af te stemmen op de verkoop. ‘En nu begrijp ik het’ sprak de makelaar, ‘waar ik de aankoopopdracht niet kan, pak jij hem op’ .......En zo is het......
door Nathalie Minkman 20 okt., 2020
Veel zoekers. Kapers op de kust. De vraag naar woningen is vele malen hoger dan het aanbod. Na de zesde poging klopte dit stel bij mij aan. We worden er gewoon verdrietig van. We zijn zo toe aan onze volgende stap. We zijn steeds of te laat of worden ver overboden. Wat kunnen we nog doen. Er zit geen extra ruimte meer in ons budget. Sommige zoekers zijn inmiddels de wanhoop nabij. Gaat het dan nooit slagen? Er bekruipt ze zelfs langzaam het gevoel dat ze minderwaardig zijn. Verdienen we dan niet genoeg. Hoe doen al die andere mensen dat. Wie mij kent weet dat er bijna geen minuut tussen zit of mijn raderen draaien op volle toeren. Wat gaat er mis en wat kan ik anders doen/betekenen voor dit stel. Het ontstaat gewoon. Waarschijnlijk vanuit mijn ervaring. Ik trekt het als het ware uit mijn rugzak. Toch denk ik ook dat ik aangezet wordt vanuit mijn basic nature om mensen oprecht te willen helpen. We maken een afspraak en praten erover. Wat is er tot op heden gebeurt. Welke berekeningen zijn er en wat is het budget. Is alles, maar dan ook alles onder de loep genomen. En hoe verloopt het aankoop- biedingsproces? Ik zoek naar mogelijkheden om het aankoopbudget te verhogen en bekijk de afgegeven verkoop woning waarde. Een second opinion als het ware. Ik onderzoek de markt en prijzen in die regio. Mijn conclusie scherm ik tegen een plaatselijke makelaar. Ik denk dat er meer in deze verkoopprijs kan zitten. Vervolgens ga ik voor dit stel aan de slag met de aankoop. Na de bezichtiging krijg ik ze enthousiast aan de telefoon. Dit kan ons huis worden. Hopelijk vissen we niet weer achter het net. Met een extra verwachte opbrengst van verkoop (die we overigens voorlopig nog in de rugzak houden) start ik de voorbereiding op het biedingsproces en onderhandeling. Ik besluit de nadruk te leggen op de voorwaarden en probeer te ontdekken wat voor deze verkoper belangrijk is. Al snel komt de aap uit de mouw. Waar veel bieders zich blind staren op het hoogste bod (en daar de gedachte bij houden hoog bieden is strak in de voorwaarden blijven) besluit ik bij deze bieding te gaan focussen op de voorwaarden. Ik plaats het bod en geef aan dat de voorwaarden op een aantal vlakken flexibel zijn. Samen in overleg blijven met de verkopende partij gedurende de tijd die nodig is. Afstemmen en begrip tonen. Ik breng het nieuws over en hoor ze drie slagen in de lucht springen. Deze potentiële kopers zijn totaal verbaasd dat hun bod eindelijk wel geaccepteerd is. Bij de verkoop van de woning doe ik nagenoeg hetzelfde. De focus houden op de voorwaarden. In dit geval het vloeiend laten overlopen van de aanvaarding van de woning. Als alle seinen op groen staan, is er contact met de bank, de notaris en blijken er nagenoeg geen overbruggingskosten meer nodig. Eind goed, al goed. Na de overdracht bij de notaris kijk ik naar een enorm blij stel. Er is nog geld over in de rugzak om de woning een fijne upgrade te geven. Heerlijk als de net even andere insteek ook daadwerkelijk slaagt. Mijn tip voor alle wanhopige zoekers en potentieel aankopers. Prijs is niet altijd de grootse drijfveer. Laat je goed informeren of vraag een deskundige tijdens het biedingsproces.
door Nathalie Minkman 18 aug., 2020
Het is echt niet nodig. Een gebrek verbergen. De duiding van het woord verborgen is over het algemeen niet zo positief. Bedekt, geheim, gemaskeerd, mystiek, niet zichtbaar en last but not least oneerlijk. En eerlijkheid duurt echt het langst. Het is ook echt niet nodig. In alle jaren makelaardij bemerkte ik het regelmatig. Verkopers kunnen het spannend vinden als hun huis iets mankeert. Zeg nou zelf. Welk huis heeft nou geen eigenaardigheid. Zeker als er geleefd wordt. Overigens, vaker gaat een huis sneller achteruit als er niet gewoond wordt. De snelheid waarmee dit gebeurt heeft mij regelmatig doen verbazen. Huizen met scheurtjes, een rot hoekje van een kozijn, een plavuis waarvan de lijm niet meer werkt en los zit. Een vaatwasser met kuren, een riolering die niet fijn meer doorloopt, een leiding die niet zo lekker is aangelegd. Ik kan nog wel even doorgaan. Natuurlijk is het verstandig en zeker raadzaam om bepaalde zaken op te lossen voor je de woning in verkoop gaat zetten. Het geeft ook een fijn gevoel. Dat je jouw huis fijn overdraagt. Maar goed. Het is ook niet voor niets dat er toch regelmatig onenigheid komt over gebreken in een woning. Het kan zelfs compleet escaleren met advocaten en al het gedoe aan toe. En dat is dus echt niet nodig. Stel, je besluit om je huis mooi representatief te maken voor de verkoop. Je poets de boei delen nog even op en ziet tot je grote schrik (wat dus echt niet nodig is het komt namelijk best eens voor) dat er een rotte hoek zit. O jee. De fotograaf staat al bijna ingepland. De handige klusser besluit om snel naar het bouwcentrum te rijden en koopt een spoedpakketje anti rotte hoeken. Houtrot opvuller, een tube kit en een houtje. Met kunst en vliegwerk wordt het houtje in de hoek geprutst. Beetje schuren, likje verf erover en weg is de rotte hoek. Als leek weet jij wel dat deze hoek geen jaren meegaat met deze constructie. Met een beetje mazzel blijft het tot eind van het jaar vastzitten. Een degelijke aanpak is natuurlijk veel beter voor het behoud van de woning. En dan komt de makelaar met zijn informatielijst. ‘Zijn er rotte kozijnen, deuren etcetera’ Nee, vult de hoek constructeur in. Het houtrot is toch immers weg. Je onderbuik gevoel zegt wel dat het ergens niet helemaal netjes is. En zo leerde ik ooit, ‘Wat u niet wil dat u geschied, doet u ook een ander niet’. Wat zou een goede oplossing kunnen zijn. Melden. Of laat het degelijk repareren voor de verkoop. Meld de makelaar dat er een rotte hoek zit. Geef aan dat het voor de definitieve verkoop nog kundig gerepareerd wordt. Met factuur en dus een overdraagbare garantie op de reparatie voor de kopende partij. Of meld de makelaar dat je het vanuit het optisch oogpunt de hoek geprepareerd hebt. Vertel erbij dat dit geen langdurige deugdelijke oplossing biedt. Zorg ervoor dat welke oplossing jij ook kiest, het vastgelegd wordt op de informatie/vragenlijst bij de makelaar. Deze lijst is het ijkpunt voor verborgen gebreken. Staat jouw geprepareerde hoek niet op deze lijst vermeld en er komen problemen. Dan verklapt je kunst en vliegwerk de oorsprong van het probleem. Staat het vermeld, dan wist iedereen tijdens de koop waar hij aan toe is geweest. Stop dus met het verstoppen van lekkage plekken, schimmelvorming, zet geen wasmanden voor een roestplek, maar wees open. Eerlijkheid duurt het langst en het is echt geen enkel probleem. Een aankoop makelaar weet overigens waar hij of zij voor jou op moet letten. Een aankoopmakelaar weet wat handige vragen zijn om je in te dekken tegen verborgen gebreken. Daarnaast is er altijd iemand met je mee die het gesprek en dat wat er gezegd wordt voor je kan vastleggen. Een aankoopmakelaar controleert de informatielijst en kan bij problemen terugvallen op het aankoopmoment.
door Nathalie Minkman 10 aug., 2020
Staat jouw huis te lang te koop? “Nathalie, een broer van een vriend van mij heeft zijn huis al een jaar te koop staan. Is dat niet wat lang in de huidige markt?’ Zodra dit een onderwerp wordt op een verjaardag, zijn de rapen gaar. Tien mensen in de feestelijke achtertuin en iedereen heeft een ervaring. Zo gaan dat soort dingen. En terecht natuurlijk. De broer had een plan en een inschatting. Niet altijd verloopt een verkoop zoals gehoopt. De samenwerking en het contact tussen verkoper en de makelaar is een groot goed. Er kunnen een aantal redenen zijn. De prijs verhouding bijvoorbeeld. Als deze in balans is vergroot het de kans op een snellere verkoop. Het segment waarin de woning valt. Een starters woning of een hoger segment kan vragen om een andere aanpak. Soms om meer aanpak dan standaard. Bij woningen in een hoger segment komen de kopers steeds vaker uit een andere regio. Je zou denken dat de zoeker jouw huis wel vindt via Funda. Soms hebben kopers jouw plaats nog helemaal niet in de picture. Steeds meer mensen verlaten de grote steden. De prijzen zijn gigantisch en de ruimte steeds kleiner. ‘Waar voor je geld’. Het heeft een absolute reden dat in het tweede kwartaal van dit jaar, de huizenprijzen in plaatsen en Dorpen in de straal van grotere steden gestegen zijn. Daarnaast wordt er steeds meer vanuit huis gewerkt en krijgt de ruimte in huis meer prioriteit dan de woon-werkafstand. Het behoeft niet zoveel logisch denkwerk. Een woning verkopen in Amsterdam en de waarde tov het aankopen buiten de stad. Om het inzichtelijk te maken gebruik ik de CBS cijfers over 2019. Een jaar rond. Hieronder een greep uit gemiddelde woningprijzen om te vergelijken. Amsterdam € 485.000,-, Almere € 294.000,-, Dronten € 255.000,- Zeewolde € 274.000,- Ik neem even mijn eigen woonplaats Dronten als voorbeeld. Amsterdam is voor veel mensen niet meer te betalen. Het zoekveld wordt vergroot naar bijvoorbeeld Almere. Dertig kilometer en dertig minuten reistijd vanaf Amsterdam. Dronten is nog niet echt in beeld. Ondanks dat dit dorp alles te bieden heeft. Een theater, bioscoop, cultureel, een station en het is relatief rustig wonen. Iets wat steeds vaker gewaardeerd wordt door mensen met kinderen. Regelmatig bezoek ik zelf even de drukte van de stad (al zet Corona dit even op een lager pitje). Binnen het uur sta ik in hartje centrum Amsterdam. Nu weer terug naar de woning in het hogere segment die al langer te koop staat. Met het gemak van internet is het appeltje eitje om zoekers in de steden te bereiken en online kennis te laten maken met het gemak en de rust die plaatsen buitenaf te bieden hebben. Alle charmes in de strijd en een lage drempel creëren om mensen jouw huis en woonplaats te laten ervaren. Het zal niet de eerste keer zijn dat men ineens de charme van de ruimte gaat zien. Tot de kennismaking met jouw huis was de zoekfunctie op Funda beperkt tot bijvoorbeeld Almere. Het blikveld is verruimt. Als aanvulling nog even de percentages prijsstijging tweede kwartaal 2020 van plaatsen buiten de grote steden. Niet voor niets zou je zeggen. • 10. Almere: 5,9% • 9. Duiven Westervoort: 6,1% • 8. Zuidoost-Groningen: 6,4% • 7. Zaanstreek: 6,6% • 6. Zuidwest-Drenthe: 7,7% • 5. Opsterland: 8,3% • 4. Ruurlo Eibergen: 8,3% • 3. Zuid-Friesland: 8,6% • 2. Grootegast en omgeving: 9,4% • 1. Noordoost-Groningen: 11,2%
door Nathalie Minkman Huisverkopenadvies 09 aug., 2020
De Appeltaart app Mijn whatsapp gaat. ‘Nathalie, ik hoorde weleens over het bakken en klaarzetten van appeltaart. Wat denk jij?’ Wauw, twaalf bezichtigingen las ik verderop. Het is in deze tijd uit het leven gegrepen. Het verhaal van de appeltaart is al jaren oud. Vers gebakken appeltaart ruikt natuurlijk heerlijk. Het heeft iets huiselijks. Een huis kopen is naast de basiswensen van een zoeker vaak een gevoelskwestie. ‘Ik voelde mij direct thuis’ of ‘Het voelt gewoon goed’ zijn uitspraken die een makelaar dagelijks hoort. Vaak niet te definiëren en een persoonlijk aspect van de koper. Terug naar de appeltaart. Deze heeft de bedoeling om de kijkers zich welkom te laten voelen en een huiselijke sfeer te laten ervaren. Toch ben ik van mening dat de appeltaart ook contra kan werken. Het zit hem in de kleine nuances. Als jij als verkoper het verhaal van de appeltaart hebt gehoord ben je vast niet de enige. De appeltaart lijkt inmiddels een marketingmiddel. Wat voor mij altijd op nummer één staat is openheid. Als er maar enigszins de suggestie gewekt wordt dat je extern beïnvloed wordt voelt het niet prettig. Niet te definiëren, wel aanwezig. Daarnaast vragen twaalf bezichtigingen in één huis een behoorlijke planning van de makelaar. Rondleiden, vragen beantwoorden, tijd en echte aandacht geven en last but not least, de verantwoordelijkheid dragen voor jouw huis. Hoe goed de appeltaart ook bedoelt kan zijn, heel praktisch is het niet. Met een taartje op een schoteltje door jouw slaapkamer lopen kent het risico van kruimels naast je bed. Je huis openstellen voor twaalf (vaker dan vierentwintig) kijkers blijft altijd een beetje gek. Met zoveel kijkers kan je aannemen dat de volgende bewoner ertussen zou kunnen zitten. En juist die nieuwe bewoner wil jij hartelijk welkom heten. Het is een samenspel tussen jou en je makelaar. En daar kan jij zeker een aandeel in hebben. Een schoon, opgeruimd en fris huis is belangrijk. Zelf ben ik geen voorstander van chemische luchtverfrissers. Even flink de sop door het huis. Goed luchten. Geen etens- honden en poezen geuren. Heb je toch etensgeuren. Eucalyptus en munt zijn snelle geur verdrijvers. De blaadjes kneuzen en ophangen of neerzetten in een bakje. Zelf nam ik altijd flesjes water mee voor kijkers of een kan met water en limoen. Helaas is het corona tijd en kan je vanuit het hygiëne oogpunt beter kiezen voor de flesjes. Een lange reis, meerdere bezichtigingen een dorstig mens wordt er gelukkig van. Water is altijd goed en kan gewoon mee door het hele huis. Knoeit het dan plakt het niet. Vind jij het toch leuk om een koekje te serveren. Kijk dan of je voorverpakte vindt die niet kruimelen.
Show More
Share by: